Smal med mjölk!
Av: www.melk.no
Nya Zeeland på forskningsfronten
Hilary
Green är seniorforskare vid Mjölk- och Hälsoforskningscentret vid ’Institutet
för mat, näring och människors hälsa’, Massey University i Palmerston Norht
Island på Nya Zeeland. Hon studerar nu mjölkens effekt på människors hälsa.
Kalciumintaget är idag ungefär hälften
av vad den var under slutet av stenåldern, enligt de arkeologiska och
historiska upptäckter man har gjort. Ett lågt kalciumintag kan vara en av
orsakerna till en ökad förekomst av fetma i vår tid, säger Hilary Green.
Kalcium, inte bara i skelett
Merparten av det kalcium vi har i
kroppen är bundet i ben- och tandvävnad. Men kalcium har flera mycket viktiga
uppgifter både i celler och i vätskan mellan cellerna, som kallas intercellulär
vätska.
Man tror att för lite kalcium i kosten
kan påverka utvecklingen av flera sjukdomar genom en slags kedjereaktion i
kroppen:
·
För
lite kalcium i kosten
·
Ökning
av vissa hormoner
·
Ökning
av fritt kalcium i cytosol
·
Kardiovaskulära
och metabola reaktioner
·
Högt
blodtryck, åderförkalkning, typ 2 diabetes, övervikt
Människostudier
Hilary Green påpekar att mycket av
forskningen är utförda på möss, men flera forskningsgrupper har nu kommit med
resultat som antyder på ett sammanhang mellan kalcium i kosten och
viktkontroll. En grupp forskare studerade resultatet av att öka kalciumintaget
från 400 mg per dag till 1000 mg per dag genom att lägga till två bägare
yoghurt till den normala kosten till en grupp överviktiga amerikanare.
Resultatet var att de gick ner i
genomsnitt 4,9 kg rent fett. Samma forskare har också räknat på talen från den
mycket omfattande studien NHANES III (den tredje nationella hälso- och
näringsundersökningen) i USA. Det visade sig att folk som hade ett stort intag
av mejeriprodukter hade mindre fett på kroppen än de som åt lite
mejeriprodukter, även efter det att talen var kontrollerade för energiintag och
fysisk aktivitet.
Även en grupp normalviktiga hade en
positiv effekt av kalcium i kosten. De som åt mindre än 780 mg kalcium per dag
samtidigt som de höll en lågkaloridiet, fick mer fett på kroppen under loppet
av en period på två år. De som åt en kost med mer än 1000 mg kalcium per dag,
gick ner så mycket som 3 kg under samma tid.
Hur ska vi tolka detta?
Hilary Green rekommenderar de som
önskar att hålla vikten att äta kost som är rik på magra mejeriprodukter. För
de som önskar att reducera vikten blir lösningen att kombinera färre kalorier
med ett ökat mejeriintag – av den magra sorten.
annons:
















