Ät omega-3 och lev längre
Av: Eirik Sandvik
Om du ger fiskolja till en mus med osunda gener så lever de
märkbart längre.
Om du ger musen fiskolja OCH minskar matintaget
drastiskt så lever de ännu längre!
Immunologer vid universitetet i Texas rapporterade detta för ungefär ett decennium sedan i ”Journal of Nutrition”.
Det verkar som om de fleromättade omega-3 fettsyrorna
i fisk har en positiv effekt på livslängden.
Det är redan bevisat genom forskning att omega-3 fettsyror bland annat förebygger prostatacancer och hjärtinfarkt.
Studien från Texas berörde effekten fiskoljan hade på möss med genetiska defekter som gör njurarna mer mottagliga för inflammatoriska reaktioner.
Immunologer brukar använda dessa möss för fundamental forskning på lupus (en kronisk reumatisk sjukdom).
I studien delades mössen upp i 4 grupper.
AL gruppen fick lov att äta så mycket de önskade.
FR gruppen gavs 40 procent mindre mat än vad möss normalt äter. CO definierar inkludering av 5 procent majsolja och FO definierar inkludering av 5 procent fiskolja.

När amerikanerna undersökte mössen fann de att omega-3 fettsyrorna hade stimulerat produktionen av endogena antioxidanter.
Både fiskolja och restriktioner i matintag och speciellt kombinationen av dessa två ökar aktiviteten i antioxidantiva enzymer, något som leder till en ökning av NF-kB och därmed ökar proinflammatoriska cytokiner.
Enkelt och bra, en positiv effekt.
Forskare drog slutsatsen att dessa resultat var överförbara på människor.
1-2 måltider per dag med intag av fiskolja, krillolja eller motsvarande är ett måste för alla som önskar att främja sin hälsa inte minst sina träningsresultat. Om du inte dagligen intar detta regelmässigt bör du definitivt se närmare på den enorma mängd studier som finns där ute, effekterna är så omfattande och dramatiska att du inte har råd att låta bli.
Ref:
J Nutr. 2001 Oct;131(10):2753-60.
http://tinyurl.com/yb2wrpj
annons:
















